Det har nylig blitt introdusert et drivstoff kjent som E10. E10 inneholder 10% etanol. Drivstoffleverandørene har valgt å innføre E10 for og oppfylle myndighetenes krav til en viss andel biodrivstoff i drivstoffet som selges, det såkalte omsetningskravet. Dette kan også skape utfordringer for visse motorer.
E10-bensin kan potensielt føre til problemer på motorer som ikke benyttes hele året, men kun i sesong, det kan være gressklippere, båtmotorer, ryddesager og snøfresere. De økte nivåene av etanol i E10-bensin kan resultere i korrosjon, skader på tetninger og pakninger, økt fuktighet i drivstofftanken og en liten reduksjon i drivstoffeffektiviteten.
For å unngå slike problemer kan det være lønnsomt å vurdere alternative drivstoffalternativer som Blåtind alkylatbensin. Alkylatbensin har mindre negative effekter på motorkomponentene og kan bidra til å opprettholde ytelsen og påliteligheten til små motorer.
I tillegg er alkylatbensin en renere fraksjon enn vanlig blyfri bensin. Blåtind alkylatbensin har redusert utslipp av miljøgifter som kan være svært skadelig for miljøet, mennesker og dyr.
Er du usikker på hvilke drivstoff som skal benyttes på din motor, ber vi deg kontakte motorleverandøren.
Bruk av E10-bensin på slike motorer kan føre til:
- Etanol er en mulig korrosjonsfremmer. Etanol har en tendens til å være mer korrosiv enn vanlig bensin. Over tid kan det føre til korrosjon av metaller og drivstoffslangene. Dette kan resultere til lekkasje over tid.
- Etanol er et løsemiddel som kan forårsake skader på tetninger og pakninger. Etanol kan påvirke noen typer gummi og plastmaterialer som brukes i pakninger, tetninger og drivstoffslanger. Over tid kan disse komponentene bli hardere, sprekke eller bli porøse, noe som kan føre til drivstofflekkasjer eller problemer med luftinntrengning i motoren.
- Fuktighet i drivstoff tanken: Etanol absorberer fuktighet fra luften, noe som kan føre til problemer med å starte motoren.